Untuk Sesiapa Yang Rasa Dirinya Bercouple

Assalamualaikum.

Maaf andainya terkasar bahasa.
Untuk pengajaran bersama.
Andai ada yg terasa maaflah.
Sekadar perkongsian bersama.
Saling ingat mengingati.

Antara perkara yg bermanfaat daripada ber'couple' ;

1) Seronok (dapat fitnah).

2) Seronok (dapat dosa).

3) Seronok (dapat geng dengan syaitan).

4) Dapat meluahkan segala masalah kita (ALLAH kan ada).

5) Banyak habiskan duit (lebih baik guna untuk bersedekah).tidak kurang juga yang habiskan duit beli prepaid dan bayar bil telefon yang melambung setiap bulan.

6) Banyak risau (takut awek, orang lain kebas...berapa kali dah miss solat pasal asyik berdating...tak pulak risau!).

7) Banyak termenung dan senyum sendiri (pasal ingat peristiwa riang dgn awek...kita sebagai muslim patutnya banyak mengingati MATI yang boleh datang pada bila-bila masa).

8) Lebih mengutamakan awek daripada orang lain (hidup dalam dunia sendiri, dia dan awek dia sahaja....yang lain dah tak kisah).

9) Menepati masa dan janji (takut awek marah...sembahyang fardhu lewat tak takut pulak).

10) Lain-lain lagi yang memberikan faedah dalam menambah saham DOSA drpd saham PAHALA.

Hasil daripada pengalaman/pemerhatian/kajian ana terdapat beberapa sebab yang menjadi PENDORONG mengapa ber'couple'
terjadi;

1) Banyak sekolah/pusat pengajian campur Perempuan dan lelaki satu kelas, tanpa ada usaha daripada pihak yang bertanggungjawab untuk mengawal percampuran ini supaya tidak bercanggah dgn syarak.

2) Perkara ini sudah jadi kebiasaan maka didapati ada pendapat (tak tahu le dalil mana dia guna) mengatakan tak apa ber'couple' asalkan tak melanggar batas2 syarak (Nauzubillah !). Pada pendapat mereka, keluar dating di khalayak ramai, bukannya berdua-duaan di tempat sunyi, tak pegang tangan, jalan pun tak rapat-rapat dan si awek tu pula pakai tudung. So tak pe le dosa pun sikit je. Nanti dah kahwin settle dan taubat le. Ana bab nie yang payah nak jawab, ada saja alasan mereka untuk melepaskan diri. Org kata kalau dah nak buat tu memang macam-macam helah. Kita nasihat kot sini dia corner kot lain. Banyakkan bersabar dan teruskan usaha kita insya'Allah lama-lama dia akan sedar.

3) Sudah menjadi naluri manusia ingin dibelai dan dikasihi, maka sebab itu Allah jadikan lelaki dan perempuan ada tarikan mcm cas -ve dan +ve. Hasil daripada pentarbiyahan Islam yg tidak kukuh dari keluarga menyebabkan attraction between the charge can't be control to act in a much more appropriate manner...maka terjadinya perhubungan, sebelum ada ikatan yg sah, dan ada sesetengah ibubapa dengan selamba kata,"Tak pe le dia orang dah besor... dah remaja, dah pandai fikir mana baik dan mana buruk.. biar le". Betul juga kata ibubapa tersebut, patutnya kita dah besar, tahu le menilai yg baik dan yg buruk...tp tanggungjawab kedua ibubapa mendidik anak pun tak boleh diabaikan.

4) Bertambahnya perempuan yang tidak menutup aurat, kalau tutup aurat pun, aurat lain tidak dijaga seperti cara bergaul, bercakap, dan sebagainya. Ini membuka ruang pada lelaki-lelaki untuk memulakan projek mereka. Tak percaya cuba pergi lepak (tujuan utk mengambil iktibar) kat KL... Ada yg elok tutup aurat tapi bila time sembang, tu dia, ketawa kalah lelaki, lepas tu pandai cubit-cubit dan pukul-pukul pula tu, lelaki apa lagi...ada chance nie...

5) Ramai perempuan semakin berani, berani menghadapi cabaran untuk jadi setanding dengan lelaki maka mereka pun goda le lelaki so dapat banyak boyfriend, macam Mat Cintan dan Mat Bunga yang banyak dapat awek...

6) Ramai lelaki rasa bangga kalau dia ada awek, kalau takde awek maka macam ada satu kekosongan dalam jiwa, lebih-lebih lagi kalau tengok kawan-kawan lain dia ada awek. Faktor sekeliling mempengaruhi suasana.

7) Lelaki cuba nak tunjuk pada lelaki lain yg dia tu pakar dalam bab meng'ayat' awek, lelaki ni biasa le EGO, ego tak kena tempat.

9) perempuan cepat sangat kesian bila tengok lelaki bersusah-payah untuk dia. Tolong itu, tolong ini, bila lelaki yang dok tolong tu 'ayat' sikit aje dgn mudah perempuan tersebut termakan kata-kata manis lelaki tersebut, yg lelaki tu pula tolong tak ikhlas, tu yg jadi macam tu.

10) Fakta yang kesepuluh ini cukup sensitif pasal mereka (lelaki) ber'awek' disebabkan niat mereka cukup ikhlas dan jujur. Tujuannya ialah untuk kenal antara satu sama lain dan memahami satu sama lain, ngam ke tak ngam sebelum berjanji untuk sehidup semati.

Alhamdulillah niat bagus.... tapi niat tak boleh menghalalkan cara. Yg haram akan tetap haram, sebagaimana hadith Rasullullah; Daripada Abu Abdullah Al-Nu'man bin Basyir(RA): Sabda Rasulullah(SAW) ;
"Sesungguhya yang halal itu nyata dan yang haram itu pun nyata, dan di antara keduanya ada kesamaran yang tidak diketahui oleh kebanyakan manusia. Barangsiapa yang memelihara dirinya dari segala kesamaran, maka ia memuliakan agama dan kehormatan bagi dirnya. Dan barangsiapa yang jatuh ke dalam perkara kesamaran, maka jatuhlah ia seperti pengembala yang mengembala di sekitar kawasan larangan..." (Mutafaq 'alaih)

---->diambil dkt blog http://pienotes.blogspot.com/ untuk kita RENUNGKAN..
RENUNG-RENUNGKAN DAN SELAMAT BERAMAL!

No comments: